Både kund och butik tjänar på en kundklubb

08 februari 2022 jonas olsson
kundklubb

editorial

Det är mördande konkurrens där ute. Det vet alla som driver butik eller på annat sätt sysslar med försäljning av varor eller tjänster. För att behålla sina kunder måste du jobba hårt. Att ta sina kunder för givna kan visa sig vara ett gigantiskt misstag. Till och med så stort att det i längden driver verksamheten i botten. För oavsett vad du säljer finns det säkert en annan butik som kan erbjuda samma sak till ett lägre pris. Då gäller det att hitta andra vägar.

En sådan väg skulle kunna vara att erbjuda dina kunder att gå med i en kundklubb. Det kan nämligen innebära många fördelar för kunderna som gör att de tycker att det är värt att fortsätta handla hos dig. Trots att vissa priser kan vara billigare någon annanstans. Ett medlemskap i en kundklubb är nämligen en investering på sikt. Det innebär att kundens lojalitet belönas med diverse förmåner.

 

kundklubb

 

Lojaliteten belönas med exklusiva förmåner

Den vanligaste förmånen som en kundklubb kan erbjuda är att du kan samla bonuspoäng. I regel innebär det att efter att du har handlat varor under en viss period eller till ett visst belopp får du större och större bonusar. Det kan leda till att rabatter, prisavdrag eller personliga erbjudanden som du inte annars hade fått lov att ta del av. På så sätt kan det löna sig att vara lojal till en och samma butik, snarare än att handla från flera stycken.

Kundklubben är med andra ord någonting som både kunden och butiken vinner på i längden. Du som kund får tillgång till exklusiva medlemsförmåner, och butiken har större möjlighet att behålla dig som kund under längre tid. Då kan konkurrenterna vifta med vilka priser de vill. Dina kunder har fattat att det lönar sig att fortsätta vara lojal till din butik. Ingenting annat är aktuellt.

Fler nyheter