Keps som en identitetsmarkör

Keps som en identitetsmarkör

Vi väljer inte bara outfit efter väder och vind, eller av andra praktiska skäl. Det är nog givet för många av oss att vi också använder kläder och accessoarer som ett sätt att uttrycka vår identitet. Stil och smak, klass och status, grupptillhörighet och unikum. Frågan är om det finns något vi bär på kroppen som tydligare uttrycker personlighet och identitet såsom en keps tenderar att göra? Eller som High5shop skriver, kepsen kan bli “pricken över i:et i en look”. 

Hur du bär din keps spelar roll såklart. Åt vilket håll, hur skärmen är böjd eller oböjd, och hur högt upp på huvudet – alla detaljer kan tolkas och förstås, likväl misstolkas och förbrylla. Budskapet, laget, musikstilen, artisten, landet, staden, märket eller värderingen du står för, kämpar för eller identifierar dig med, kan du visa med din keps.

Du kommer säkerligen kunna hitta den, fundera bara på vad av dig som du vill dela med dig av. Flexfit, trucker, snapback, fitted, army eller flat? Vad framhäver dig bäst, och när passar vad?

 

Kepsar för alla?

Det råder ingen tvekan om att det finns en keps för alla. Vi kan inte längre ringa in en särskild grupp, idrottare, ungdomar eller män som använder keps. Kepsar tas fram av kända designers såväl som okända amatörer som vill sprida en snygg logga, eller ett värdefullt budskap. Ibland blir kepsen det som gör din outfit mer casual, och ibland är istället kepsen det som lyfter din outfit och ger den mer tyngd. 

Det är inte så konstigt att så många människor har svårt att ta av sig kepsen även när de kommer inomhus, så mycket kan man börja älska sin keps att det känns naket utan den. Kanske håller tiden på att komma ikapp modet? Förhoppningsvis är vi snart alla överens om att keps inte bara är ett utomhusplagg, oavsett generation.